Stery rowerowe stanowią jeden z bardzo istotnych elementów budowy roweru. Od ich prawidłowego działania zależy bezpieczeństwo rowerzysty i stabilność pojazdu. Dobór sterów zależy od wielu czynników.
Rodzaje sterów rowerowych
Wśród sterów rowerowych wyróżnić można kilka rodzajów. Główny podział wymienia następujące kategorie: stery klasyczne skręcane, stery klasyczne bezgwintowe tzw. Ahead, stery półzintegrowane oraz zintegrowane. Podział ten bierze pod uwagę budowę sterów – ich elementy składowe, sposób montażu.
Średnice sterów
Najpopularniejsze średnice sterów rowerowych to 1 cal oraz 1 1/8 cala. Dużą popularnością cieszą się też rozwiązania na średnice 1 1/2 cala oraz 1 1/4 cala, a także stery Tapered, czyli o zmiennej średnicy dopasowanej do zmieniającej się średnicy rury sterowej.
Przeznaczenie sterów rowerowych
Stery dedykowane rowerom są częścią konstrukcyjną roweru, która umożliwia jego sterowność – dokonywanie skrętów na jednośladzie. Uszkodzone lub zużyte stery rowerowe mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji – utrudniają dokonywanie skrętów, co może stanowić zagrożenie, szczególnie przy większych prędkościach, często także mogą powodować dodatkowe drgania na kierownicy lub wydawać nieprzyjemne, denerwujące dźwięki. Do uszkodzenia sterów może dojść w czasie wywrotki, jazdy w trudnym, wymagającym terenie lub po wyboistej nawierzchni. Możliwe jest także ich zużycie eksploatacyjne.